מהי תצפית משתתפת?

by מאגר מוחות ניהול אתר
1 week ago
36 Views

כפי שאפשר להבין ממבט בבלוג שלנו, יש הרבה סוגים של אופנים לבצע מחקרים וסקרים. במאגר מוחות אנחנו מציעים ללקוחותינו התאמה מלאה של סוגי הסקרים כדי לענות למטרות המחקר שהם מבקשים לעשות, אך בנוסף אנחנו מנסים להציע מידע קוהרנטי ונגיש בנוגע לאופני המחקר השונים. הסיבה שבחרנו להקדיש את המאמר הזה לתצפית משתתפת היא שהרבה אנשים נוטים להתבלבל בין תצפית משתתפת לבין לקוח סמוי ולכן חשוב לנו לשים את הפרטים המלאים על השולחן.

מה זה תצפית משתתפת?

תחום המחקר האיכותני מבוסס על איסוף נתונים שאותם אנחנו צריכים לאסוף בצורה מבוקרת כדי שנוכל להעמיק ולבחון אותם בשלבים המאוחרים יותר. אבל כדי שהמידע שאנחנו אוספים לאורך הדרך יהיה נאמן למציאות, עלינו לנקוט בכל מיני שיטות ודרכים לאיסופו ולא להשתמש רק בשיטה אחת. באופן עקרוני אפשר לחלק את איסוף הנתונים והמידע לשני חלקים – המידע הראשוני שהוא המידע העיקרי והעמוק שעליו אנחנו מבססים את המחקר והמידע המשני שמבוסס על המידע הראשוני ומטרתו להעמיק בתחומים ספציפיים שעלו מהנתונים שכבר נאספו.

כחלק מדרכי איסוף המידע קיימים סוגים שונים של תצפיות – תצפית ישירה, תצפית ממוקדת ותצפית משתתפת. בעוד שבתצפית הישירה הסוקר מתפקד כמו זבוב על הקיר ולא מתערב כלל בנעשה מול עיניו ועליו לספק נתונים כלליים על כל דבר שקשור לתחום המחקר, בתצפית הממוקדת על הסוקר לבחון פרטים ספציפיים שעליהם הוא קיבל הנחיות מבעוד מועד. לעומת שני סוגי התצפיות האלו, בתצפית המשתתפת הסוקר לוקח חלק פעיל כדי להבין בצורה אינטימית את תחום המחקר.

ההגדרה הקלאסית של תצפית משתתפת היא “כלי מחקר איכותני שאוסף את הנתונים בסביבה טבעית על ידי הימצאותו של החוקר בשטח… להיות חלק מהסיטואציה כדי לנסות ולחוות את נקודת מבטם של המשתתפים”. ההנחה של שיטת איסוף המידע הזו היא שרק כאשר הסוקר נטמע באוכלוסייה שאותה הוא חוקר הוא מסוגל להבין אותה בצורה העמוקה ביותר.

תצפית משתתפת מה זה ואיך זה קשור למחקר

כיצד מתבצעת תצפית משתתפת בהקשר של סקרים ומחקרים?

התחום שבו התצפית המשתתפת הוא הנפוץ ביותר הוא כמובן תחום האנתרופולוגיה. כאשר אנחנו מבקשים לבחון חברה מסוימת שאין לנו ידע לגביה, הדרך הטובה ביותר ללמוד על אודותיה זה בעזרת היטמעות מלאה והפיכה לחלק בלתי נפרד ממנה. כאשר אנחנו מדברים על תצפית משתתפת בהקשר של סקרים ומחקרים אנחנו לא מדברים על ניתוק מוחלט מהסביבה הטבעית שלנו והיטמעות בסביבה אחרת, למעשה אנחנו מדברים בהרבה מקרים על מחקר שיש בו אלמנטים של לקוח סמוי ומכאן גם נובע הבלבול בין התחומים.

כאשר אנחנו מפעילים לקוח סמוי אנחנו רוצים לבחון בעיקר חברות ואת השירות שלהם, בהרבה מקרים הלקוח הסמוי יהיה חלק מבחינה רחבה יותר של עסק או ארגון ותפקידו יהיה להביא נתונים מהשטח כפי שחווים אותם הלקוחות שלהם יש אינטרקציה עם העסק. אך כאשר אנחנו מפעילים סוקר שיצא לשטח לצורך תצפית משתתפת הוא לא רק לוקח חלק, אלא הוא גם בודק נתונים ספציפיים ומדבר עם לקוחות נוספים כדי להשיג את מלוא המידע האפשרי.

ישנם מקרים רבים שבהם נבצע שעטנז של תצפית משתתפת וקבוצת מיקוד. הכוונה היא שנגבש קבוצה של אנשים שיבואו לדון בנושאים מסוימים ובין האנשים יהיה גם סוקר שלנו שיוסווה כאחד מהקבוצה. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שכאשר החוקר הופך לחלק מהקבוצה, שאר המשתתפים לא חוששים לדבר בפתיחות ובכנות וכך אנחנו יכולים להשיג מידע אמין יותר.

במאגר מוחות אנחנו מבצעים כל מיני מחקרים ושיטות מחקר כדי להגיע לתוצאות המדויקות ביותר. בהמשך נוסיף ונרחיב על מונחים ועל תחומים שונים הקשורים לעולם הסקרים והמחקרים ובינתיים אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולקבל פרטים על האופנים שבהם נוכל לעזור לעסק שלכם.