מחקרי שוק ובדיקות היתכנות

מכון מאגר מוחות עורך מחקרי שוק וסקרי שוק בתחומים עסקיים מגוונים

בבסיסם של מחקרי השוק עומד מחקר מדעי ואובייקטיבי המסייע להשגת יתרון תחרותי ומצמצם את אי הוודאות הכרוכה בכל החלטה עסקית, בדבר פיתוח מוצרים, שירותים ומיזמים.
מחקר שוק הינו נדבך חשוב בכל תהליך של תכנון, קבלת החלטות וגיוס משקיעים, ובסיס הכרחי להכנת תכניות עסקיות, ביחס למוצרי צריכה, שירותים או מיזמים. לסקרי שוק מקום חשוב גם בסקטור הציבורי, למשל בבחינת היתכנות להקמת מועדוני קאנטרי קלאב, חדרי כושר, בריכות שחייה, היכלי תרבות ואחרים.

בבואנו לבצע בדיקת היתכנות כלכלית לעסק או מוצר עלינו לבסס בשלב הראשון שיטה מדודה ומדויקת למחקר היתרונות והחסרונות הכרוכים בכל שלב ושלב לאורך התהליך.  המטרה הסופית בביצוע מחקר שוק ובדיקות היתכנות היא לענות על שתי השאלות העיקריות

  • להכריע האם הפרויקט מוצדק ובר ביצוע על ידי הבנה האם היתרונות עולים על החסרונות.
  • להציע קו התחלתי ולהשוות בין פרויקטים שונים על ידי הבנה של איזה פרויקט יניב את התוצאות הטובות ביותר ביחס להשקעה הנדרשת בו.

בדיקת היתכנות


שלבי עבודה עיקריים על מחקר שוק ובדיקת היתכנות: 

– הבנה וניתוח של צרכי הלקוח ומטרותיו.
– איסוף וניתוח נתונים המוגדרים אובייקטיביים או “קשים” אודות השוק הרלוונטי, מוצרים ושירותים קיימים, רמות מחירים, היקפי מכירות ורווחיות, מיפוי השחקנים – יצרנים, יבואנים ויצואנים, ספקים ומתחרים.
– עריכת מחקר איכותי – באמצעות “ראיונות מומחים” וקבוצות מיקוד של לקוחות קיימים או פוטנציאליים.
– עריכת מחקר כמותי – סטטיסטי – איסוף וניתוח נתונים המוגדרים סובייקטיביים או “רכים” אודות העדפות הלקוחות הקיימים או הפוטנציאליים, באמצעות סקרים טלפוניים, באמצעות פאנל אינטרנטי או ראיונות “שטח” אישיים.
– ניתוח כוללני SWOT של יתרונות וחסרונות, “איומים והזדמנויות”, ובחינה השוואתית BENCHMARKING, בה בחירת הגורמים הרלוונטיים להשוואה הם המרכיב הקריטי בתהליך.
– בדיקת הכדאיות הכלכלית, בהתבסס על הנתונים שנאספו והנחות שונות, כולל ניתוחי רגישות כלכלית, אומדנים והערכת ביקושים.

בדיקת היתכנות כלכלית מלאה ומקיפה תכלול מצד אחד את כל הגורמים הפנים עסקיים הכרוכים במוצר או בשירות אשר נבחן, למשל האם ישנה חשיבות למיקום הגאוגרפי?, האם יש חסמי כניסה לשוק הרצוי? אך בנוסף לאלו יש להבין ולחקור לעומק גם את הגורמים החיצוניים שאנו לא יכולים לשלוט בהם ובראשם האם יש צורך במוצר או בשירות המוצע? האם השוק אליו אנו נכנסים עומד לצמוח או ליפול? ועוד מגוון שאלות שיש לשאול ולהבין בטרם נתחיל בשלב איסוף המידע.

מאגר מוחות הינו מכון מחקר מהמובילים בתחומו עם היסטוריה עשירה של עבודה צמודה עם ארגונים, עמותות, מפלגות וחברות. אנו מתמחים במתן שירותים הן למגזר העסקי והן למגזר הציבורי.
בצוות שלנו תמצאו אנשים אשר לצד היותם חברי דירקטוריון הם גם מרצים מבוקשים באוניבסריטאות ומכללות ברחבי הארץ, מה שמאפשר לנו להציע לכם שירות מלא אשר יכלול גם את הפן הפרקטי העדכני ביותר לצד הפן האקדמי.

מחקרי שוק

מחקרי שוק מקיפים הכוללים שיטות מחקר מגוונות

ניתוח נתונים משני (Secondary Data Analysis)

ניתוח נתונים משני הוא שיטה יעילה לחסכון בזמן ובמשאבים על ידי שימוש בנתונים שכבר נאספו למטרות אחרות. שיטות אלו כוללות ניתוח של נתונים סטטיסטיים ממקורות ציבוריים כמו נתונים ממשלתיים, דוחות כספיים של חברות וסטטיסטיקות ענפיות, וכן ניתוח של דוחות מחקר קודמים שפורסמו על ידי חברות מחקר, אוניברסיטאות או ארגונים עסקיים. היתרון המרכזי של ניתוח נתונים משני הוא חיסכון בעלויות איסוף הנתונים ונגישות מהירה לנתונים היסטוריים ורבים. עם זאת, חסרון אפשרי הוא שהנתונים לא יהיו מותאמים במלואם לצרכים הספציפיים של המחקר הנוכחי, ולעיתים קרובות ישנן מגבלות על הגישה לנתונים עקב סוגיות של זכויות יוצרים או פרטיות.

מחקרי מעקב (Longitudinal Studies)

מחקרי מעקב עוקבים אחר אותם נבדקים לאורך פרק זמן ממושך כדי לבחון שינויים ודינמיקות בזמן. סוג אחד של מחקרי מעקב הם מחקרי קוהורט, שבהם עוקבים אחר קבוצה עם מאפיינים משותפים כמו גיל או מקצוע. דוגמה נוספת הם מחקרי פאנל, שבהם קבוצה קבועה של נבדקים עונה על סקרים חוזרים ונשנים לאורך זמן. היתרון המרכזי של מחקרי מעקב הוא היכולת לזהות מגמות והתפתחויות לאורך זמן ולספק הבנה מעמיקה של השפעות סיבתיות. עם זאת, הם דורשים זמן ומשאבים רבים לניהול המחקר במשך תקופה ארוכה, וקיימת גם סכנה שמדגם הנבדקים ישתנה עם הזמן (תופעת attrition).

הצלחתו של מחקר שוק אינה תלויה רק באיסוף הנתונים, אלא גם ביכולת ליישם את הממצאים באופן יעיל על מנת לשפר את הביצועים העסקיים. להלן מספר דוגמאות ליישום ממצאי מחקר:

פיתוח מוצרים חדשים – ניתוח תגובות לקוחות למוצרים קיימים או חדשים יכול לספק תובנות חשובות על צרכים בלתי ממומשים ולהוביל לפיתוח מוצרים מותאמים יותר העונים על צרכים אלו.

שיפור אסטרטגיות שיווק – זיהוי קהלי יעד פוטנציאליים וטרנדים בשוק מאפשרים לחדד את המסרים השיווקיים ולהתאים את האסטרטגיה השיווקית לקהל היעד הרלוונטי.

ייעול תהליכים עסקיים – ניתוח של מתחרים ושל שיטות העבודה שלהם יכול לחשוף הזדמנויות לשיפור היעילות התפעולית של החברה ולחיסכון בעלויות.

מחקר שוק ומתחרים – שאלות ותשובות

  • מהו מחקר שוק ולמה הוא חשוב?

    מחקר שוק הוא תהליך של איסוף, ניתוח והבנה של מידע על השוק, הלקוחות, המתחרים והטרנדים השולטים. הוא חשוב מכיוון שהוא מספק מידע חיוני שיכול לעזור לעסקים לקבל החלטות מושכלות, לזהות הזדמנויות חדשות ולהבין את הצרכים ואת ההעדפות של הלקוחות שלהם.

  • איך מבצעים מחקר שוק?

    מחקר שוק יכול להתבצע בדרכים שונות, כולל סקרים, ראיונות עם לקוחות, ניתוח נתונים קיימים, ומעקב אחר טרנדים בשוק. המטרה היא לאסוף מידע רלוונטי ומדויק שיכול לעזור לעסק להבין טוב יותר את השוק שבו הוא פועל.

  • מה ההבדל בין מחקר שוק לניתוח מתחרים?

    מחקר שוק מתמקד בהבנת השוק כולו, כולל הלקוחות והטרנדים, בעוד שניתוח מתחרים מתמקד בלמידה של המתחרים הספציפיים של העסק – המוצרים או השירותים שהם מציעים, אסטרטגיות שיווק ומכירות שלהם, חוזקות וחולשות ועוד.

  • מהם האתגרים הנפוצים במחקרי שוק?

    אחד האתגרים העיקריים במחקר שוק הוא איסוף נתונים מדויקים ורלוונטיים. ישנם גם אתגרים בניתוח הנתונים ובהפיכתם למידע שימושי וברור. כמו כן, חשוב לעדכן את המחקר באופן קבוע כדי לשמור על רלוונטיות.

  • כיצד אפשר להשתמש במידע ממחקר שוק וניתוח מתחרים?

    המידע ממחקר שוק וניתוח מתחרים יכול לשמש לפיתוח אסטרטגיות שיווק ומכירות, לשיפור מוצרים או שירותים, לזיהוי הזדמנויות חדשות בשוק, ולהבנת הצרכים וההעדפות של הלקוחות. השימוש הנכון במידע זה יכול להוביל להצלחה גדולה יותר בשוק.

    מהם השלבים העיקריים בביצוע מחקר שוק?

    השלבים כוללים הבנה וניתוח של צרכי הלקוח ומטרותיו, איסוף וניתוח נתונים אובייקטיביים וסובייקטיביים, עריכת מחקר איכותי וכמותי, ניתוח SWOT, ובדיקת הכדאיות הכלכלית.

  • מהי בדיקת היתכנות ואיך היא קשורה למחקרי שוק?

    בדיקת היתכנות היא תהליך שבו מוערכת הכדאיות הכלכלית של עסק או מוצר. היא קשורה למחקר שוק מכיוון שהיא משתמשת בנתונים שנאספו במחקר כדי להעריך את הסיכויים להצלחה ולבחון את היתרונות ואת החסרונות של פרויקט.

  • איך מחקר שוק יכול לעזור לעסקים קטנים ובינוניים?

    מחקר שוק יכול לעזור לעסקים קטנים ובינוניים להבין את השוק שלהם, לזהות הזדמנויות חדשות, לפתח מוצרים ושירותים שמתאימים לצרכי הלקוחות, ולבנות אסטרטגיות תחרותיות.

מה זה מחקר שוקאם גם אתה מעוניין במכון מחקר שילך עמך יד ביד ותסייע לך לפרוץ קדימה, אנחנו במאגר מוחות מחכים לך עוד היום.
כל מה שצריך לעשות זה לחייג אלינו ל 03-5726000 או ליצור קשר באמצעות האתר

בין שירותנו הנוספים תוכלו למצוא מתן חוות דעת בבתי משפט, ייעוץ אסטרגי, סקרי שביעות רצון ועוד מגוון נרחב של שירותי מחקר וסקרים אשר יסייעו לעסק לגדול ולצמוח.