מהו ראיון עומק?

by מאגר מוחות ניהול אתר
1 week ago
30 Views

ראיונות שמבוצעים כחלק מאיסוף נתונים במחקר איכותני נקראים במרבית המקרים ראיונות עומק. מדובר בעיקרון על ראיונות חצי מובנים כיוון שלסוקר יש כמה נושאים ממוקדים שהוא מתכנן לדון על אודותם, אך אין לו רשימת שאלות מוכנה מראש לשם כך. המטרה העיקרית והבולטת ביותר של ראיון העומק היא לשמוע את הנסקר ולאפשר לו לדבר בחופשיות, כך אנחנו יכולים להבין מה הוא מעריך שהם הדברים החשובים בנושא אותו אנחנו בוחנים ואנחנו מקבלים הצצה לנקודת המבט שלו את העולם. במאמר זה נדון בהרחבה על מה זה ראיון עומק ונציע גם כמה טיפים שיעזרו לכם לקיים ראיון שכזה.

כיצד מתבצע ראיון עומק ובמה הוא שונה מסוגי הראיונות האחרים

הדבר החשוב ביותר בעת קיום ראיון עומק זה האמון שנוצר בין הנסקר לסוקר. כיוון שעיקרי ראיון העומק מבוססים על אותם עקרונות כמו ראיון חצי מובנה, הדיאלוג שמתפתח בין הצדדים הוא זה שמכתיב את קצב השיחה ואת נושאיה. המטרה של הסוקר היא לכסות את כל המוקדים שהוא הכין לקראת הראיון כדי שיוכל ללמוד את נקודת המבט של הנסקר על נושאים אלו. אם לא יהיו יחסי אמון בין הצדדים אז התשובות יהיו לוקות בחסר וכל תוצאות המחקר יפגעו בשל כך. לכן כל ראיון עומק מתחיל בשיחה לא פורמלית בין הצדדים, שיחה שלא מוקלטת ומטרתה שבירת החומות, אך לאורכה חוזרים ואומרים מה הן מטרות הראיון וכמובן שגם מספרים לו בכלליות על נושא המחקר.

כדי לעודד את הנסקר לדבר נהוג להשתמש בראיונות עומק בשאלות תיאוריות שמאופיינות במילות שאלה כמו “מה” ו – “איך”. בבסיס הראיון שואלים שאלות רחבות היקף ובהן מאפשרים לנסקר לשתף בתיאור התופעות והדברים שאותם אנחנו חוקרים, חשוב לשמור בשלב הראשוני על שאלות פתוחות כדי לאפשר לנסקר לדבר עד כמה שאפשר. ככל שהוא ידבר מההתחלה ויהיה נינוח, כך הוא ידבר יותר ובכנות רבה יותר. לאחר שסיימנו את שלב השאלות הפתוחות והרחבות אנחנו מתחילים לצמצם את טווח השאלות שלנו ומנסים לכוון את הנסקר באופן ספציפי לכיוון שעליו אנחנו רוצים לקבל מידע.

חשוב להזכיר כי המהות של שאלון עומק היא לא לדקלם שאלות לפי סדר שהוכן מראש, אלא לאפשר לשיחה לזרום בחופשיות תוך כדי שהיא נוגעת בכל המקומות החשובים לנו. כיוון שמדובר על משימה לא פשוטה, חשוב שהסוקר יהיה אדם מיומן בכך.

איך לבצע ראיון עומק

מה אפשר להרוויח משימוש בראיון עומק?

ראיונות עומק חושפים לנו את מאחורי הקלעים של נפש האדם והם מאפשרים לנסקר לדבר בחופשיות על דברים שמטרידים אותו או שיש לו מה להגיד בקשר אליהם. השימוש בראיונות עומק נעשה רווח יותר בשנים האחרונות כחלק מהליכי ייעוץ ארגוני ועסקי, כמו גם כחלק מקבוצות מיקוד שמטרתן פילוח שוק. להלן כמה מהסיבות שבגינן עסקים רבים בוחרים להשתמש כיום בראיונות עומק:

  • לזהות ולאבחן צרכי לקוחות
  • להבהיר מסרים שיווקיים
  • לייצר רעיונות וכיווני מחשבה לשיפור מוצרים
  • כדי לקבל תמונה בנוגע להרחבת מוצר או חברה
  • להשגת מידע על התגובה של הציבור למוצר

טיפים לביצוע של ראיון עומק כחלק ממחקר איכותני

  • הגיעו מוכנים – להגיע מוכן לא אומר רק להיות חד ומוכן לשיחה, אלא להתכונן עם שאלות מוכנות ונקודות מרכזיות. אומנם בסופו של דבר השאלון נעשה בצורה חופשית ולא על פי סדר מסוים, אך זה לא אומר שלא צריך לבוא ערוכים כאילו שמדובר על ראיון חצי מובנה.
  • התאמנו לפני כן – אל תבואו לראיון עומק הראשון שלכם בלי שלפני כן התאמנתם על מישהו שאתם מכירים. לנהל ראיון ולהיות הסוקר הראשי בחדר שבו יושב רק עוד אדם אחד זו משימה מלחיצה שלא כולם יכולים לעמוד בה, לכן חשוב להתרגל לסיטואציה ולתרגל אותה לפני כן.
  • תמיד דעו מה אתם רוצים להשיג – מעבר לשינון של חומר כמו תוכי חשוב להבין מה באמת אנחנו רוצים להשיג מכל שאלה ומכל נושא. ברגע שהסוקר יודע את הכוונות והוא מבין באמת את הרעיון, הוא יכול לשחק עם השאלות ולשחות בחומר בחופשיות כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר.
  • האזינו והקשיבו באמת – בעוד התפקיד של המראיין הוא להוביל את השיחה כך שהיא תיגע בכל הנקודות החשובות, הוא חייב גם להאזין באמת ולהקשיב לכל הדברים שהמרואיין אומר. רק על ידי פתיחות ויצירת קשרי אמון חזקים אפשר להגיע לתוצאות הכנות שהמחקר זקוק להן.

במאגר מוחות אנחנו מבצעים כל מיני סוגים שלא שאלונים וראיונות כחלק מקבוצות המיקוד שאנחנו מפעילים, וגם כחלק מהמחקרים והסקרים שאנחנו מנהלים בעבור לקוחותינו. לפרטים נוספים על השירותים שלנו וכיצד הם יוכלו לסייע לעסק שלך למצב את עצמו בחזית – צרו איתנו קשר עוד היום.