מהו ראיון עומק חצי מובנה?

by מאגר מוחות ניהול אתר
4 months ago
1852 Views

אנחנו כותבים הרבה מאמרים על מחקר איכותני ומחקר כמותי, אבל לא תמיד אנחנו צוללים פנימה אל כמה מהשיטות שיש לנו בארסנל הכלים המדעיים לביצוע מחקרים מסוג זה. הפעם החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהציע לכם הצצה אל עמוק הפעולות של מכוני המחקר. אז אם אתם מתעניינים בכלים מתודולוגים, או אם אתם מתעניינים באחורי הקלעים של עולם הסקרים – שווה לכם להמשיך ולקרוא כי הפעם אנחנו הולכים לדבר בהרחבה על ראיון עומק חצי מובנה.

מה זה ראיון עומק חצי מובנה?

הבסיס לראיונות עומק החל במדעי החברה. שם ניסו לאסוף מידע באמצעות חיבור שאלון ארוך שממנו גיבשו וחילצו את התובנות שבמרכז המחקר. המהות של ראיון עומק היא לנסות ולהבין את המציאות כפי שהיא נתפסת מצדו של הנשאל. חשוב להבין כי ראיונות מסוג זה לא נועדו לקבל תשובות חד משמעיות או כדי להסיק מהן מסקנות. נהפוך הוא, המטרה של הריאיון היא לקבל מבט פנימה אל החוויה והתהליך יותר מאשר לקבל תשובות ברורות.

באומרנו ראיון עומק חצי מובנה, אנחנו מתייחסים לחלקן של השאלות בראיון. את כתיבת וניסוח השאלות מבצעים אחרי מחקר מדוקדק של תחום העיסוק, אך חשוב לאפשר למראיין לשנות את הסדר כדי לנצל עד תום את הדינמיקה שמתפתחת לאורך הריאיון. בסקרי דעת קהל אנחנו משתמשים בגרסה מקוצרת של ראיון מסוג זה ובחברת סקרים מקצועית תראו כי הסוקרים לא מנסים להכתיב את התשובות, אלא מאזינים למרואיין ומבינים את המהות שמאחורי התשובה מלבד רק לקבלה.

בהמשך עוד נדבר בהרחבה על ההבדלים בין סוגי ראיונות העומק אך לעכשיו רק חשוב לנו לציין כי בראיון עומק חצי מובנה על הסוקר להיצמד לסדר של סט שאלות ספציפי ולאחר מכן הוא יכול לשנות את הסדר בהתאם לשיחה, זאת בניגוד למשל לראיון מובנה שבו אסור בשום פנים לסוקר לסטות מסדר השאלות.

ראיון עומק חצי מובנה

השימוש בראיון חצי מובנה במחקר איכותני

לשם ההבהרה רק נגיד כי מחקר איכותני הוא מחקר שבו אנו יורדים אל השטח, לא בהכרח באופן פיזי, כדי לבצע סדרה של ראיונות עומק. החשיבות במחקר מסוג זה היא איכותם של הנתונים הנאספים, שכן כל נתון ונתון עלול להשפיע על תוצאות המחקר. אחת מאבני היסוד במחקר האיכותני, וגם בחברת סקרים, דורשת כי נגיע אל המחקר בלי השערות ותשובות שאנחנו רוצים לקבל כדי לאשש תאוריה מסוימת. מן הצד המדעי ישנה חשיבות עליונה להגיע ערוכים ומוכנים, כלומר לאחר מחקר מקדים איכותי, אך ללא דעות קדומות. המטרה היא לאפשר לתשובות האותנטיות ביותר להתגלות.

בבואנו למשל לנסח סקר דעת קהל בנושא כזה או אחר, נתחיל קודם כול באיסוף המידע הרב ביותר שאפשר על נושא המחקר שלנו. זה אומר למשל להשיג מספרי טלפונים רלוונטיים, להבין את היחסים המגדריים והגילאים של האזור ולבצע את כל ההכנות הנדרשות. לאחר מכן נשב לנסח סדרה של שאלות מובנות שאיתן הסוקר “ישחק” בהתאם להתפתחות השיחה. בניגוד לראיון מובנה, שבו הסוקר נצמד לסט השאלות ובו אין חשיבות להלך הרוח שהביא לתשובה, ובניגוד לראיון פתוח שבו מאפשרים למרואיין לדבר כאוות נפשו. בראיונות עומק חצי מובנים אנו מציעים את שביל הזהב כדי שנוכל מצד אחד לקבל סדרה של תשובות קבועות שיאפשרו לנו ניתוח מדעי, אך מן הצד השני נוכל להבין באמת ובתמים מה היא הכוונה שעומדת מאחורי התשובה.

במכון המחקר מאגר מוחות אנחנו מתמחים במגוון של מחקרים ובהתאם לנושא המחקר נוכל להציע את השיטה הנכונה והמתאימה למטרה. צרו איתנו קשר עוד היום כדי שנוכל להבין בדיוק איזה סוג מחקר אתם דורשים. מלבד סקרים אנחנו מציעים עוד קשת רחבה של שירותים כמו מחקרי שוק, בדיקות היתכנות, ייעוץ אסטרטגי ועוד.