קבוצות מיקוד למען פילוח שוק

by מאגר מוחות ניהול אתר
5 years ago
2905 Views

ארגונים וחברות אשר עומדות בפני השקת מוצר או שירות חדש עומדות פעמים רבות אל מול כמה שאלות הרות גורל אשר ביכולתן להשפיע עמוקות על הצלחת המוצר החדש, על מנת להבין את היתרונות והחסרונות העומדים בפנינו לפני ההשקה ניתן להשתמש בשילוב של שתי שיטות על מנת לקבל תמונה כללית ומדויקת יותר.
התהליך הבסיסי שמבצעים בשלב הראשוני הוא עבודת פילוח שוק, מחלקים את השוק לקבוצות קטנות על פי מאפיינים משותפים ודומים ומבצעים מחקר על כל קבוצה על מנת לדייק את המסרים של הפרסום ואולי אף את המוצר ו/או השירותים המוצעים.

אנו נציע במאמר זה ביצוע ממוקד אף יותר השואף להשתמש בשתי שיטות על מנת לקבל תמונה מלאה ומדויקת יותר- קיום קבוצות מיקוד למען פילוח שוק. לפני שניכנס ונסביר את השיטה הזו ואת השיטות מהן היא מורכבת רק נגיד כי ביצוע של קבוצות מיקוד לאחר שחילקנו את השוק לשווקים קטנים והומוגניים הינו הליך חשוב שיכול לסייע לנו להבין לעומק כל שוק ושוק.

?מה זה בכלל קבוצות מיקוד

קבוצת מיקוד הינה אסיפה של אנשים נבחרים המתכנסים יחדיו על מנת לענות על שאלות מוכוונות שנועדו לעורר דיונים סביב הצרכים והרצונות של הלקוחות הפוטנציאליים על נושא מסוים באווירה נעימה ולא מאיימת. בניגוד לראיונות וסקרים אשר בוחנים בכל פעם אדם אחד ואת התשובות שלו, קבוצות מיקוד נועדו לעודד דיונים ושיח מרובה משתתפים על מנת לבחון פרספקטיבות שונות ולתת במה לדיונים בין אנשים שונים על מגוון נושאים.

מיקוד פילוח שוק

כאשר אנו משתמשים בסקרים על מנת לבחון שווקים אנו נוקטים בגישות מדעיות וסטטיסטיות יותר, בעוד שבקבוצת המיקוד ניתן לבצע שינויים בכל רגע נתון על בסיס הדיונים שעולים, בסקרים אין לנו את היכולת לבצע שינויים נקודתיים אלא רק לאסוף נתונים אשר אותם אנו מתכננים מבעוד מועד.

המטרה של קבוצות המיקוד אינה להגיע לתשובות ברורות ומוסכמות על כולם, קבוצות מיקוד נועדו לזהות רגשות ותחושות של לקוחות סביב נושא מסוים. כמו בחיים עצמם כך גם בקבוצות המיקוד, יש אפשרות להשפיע על אנשים ולראות את השינויים הללו מתרחשים סביב העיניים. למעשה דמות המפתח בקבוצות מיקוד היא לא המשתתפים בקבוצה אלא מי שנבחר להוביל את הקבוצה ולהכווין את השאלות והדיונים.

כיום, קבוצות המיקוד משתנות והופכות להיות מצומצמות יותר וממוקדות יותר. היתרון בשימוש בקבוצות קטנות יותר הוא משמעותי כיוון שניתן להתמקד ולהגיע לתובנות עמוקות יותר מאשר מצב בו יש לנו כמות גדולה של אנשים וכל אחד רוצה להשמיע דעתו.

הבסיס שמאחורי פילוח שוק

בבואנו לבחון שווקים ספציפיים יש לנו את האפשרות לבחון אותם מכמה נקודות מבט, במקרה הספציפי הזה אנו משתמשים במערך של קבוצות מיקוד שונות בתוך פלח השוק הנבחר על מנת לזהות את הצרכים הנקודתיים של כל קבוצה ולהבין לעומק את הרצונות והצרכים של כל קבוצה.

השלבים המרכזיים בבואנו לבצע עבודת פילוח שוק:

  • חלוקת השוק לקבוצות הנבדלות אחת מן השנייה במאפיינים שונים כדוגמת: כח קנייה, דמוגרפיה, גאוגרפיה, סגנון חיים, מוצא, שכר ממוצע וכו’.
  • בחירה של שוק המטרה ובחינה מדוקדקת של השוק הנבחר.
  • מיצוב השוק- זהו שלב מהותי בו אנו לוקחים את כל המסקנות שהגענו אליהם ומבינים כיצד להשתמש בהם בשיווק המוצר ו/או השירותים בצורה מדויקת לכל שוק ושוק.
  • פילוח שוק דרכים

פילוח שוק איכותי וטוב צריך לעמוד בכמה קריטריונים מרכזיים:

  • מדיד – בחירה בשוק ואוכלוסיית יעד שניתן למדוד.
  • גודל- גודל השוק המיועד צריך להיות גדול מספיק על מנת שיהיה משתלם כלכלית לפעול בו
  • נגיש- השוק הנבחר הינו נגיש וניתן להגיע אליו לבצע מכירות של המוצר
  • בידול- כל שוק מגיב באופן שונה להצעות שיווקיות שונות
  • פעולה- לשוק ישנם מאפיינים ברורים שניתן לכוון אליהם על מנת לעודד פעולה.

 קבוצות מיקוד למען פילוח שוק איכותי

לאחר שהבנו את המטרות ואת היתרונות השונים הן של פילוח שוק והן של קיום קבוצות מיקוד אנו מבינים מדוע השימוש בשני הגורמים הללו עשוי להביא לנו את נקודות התייחסות המדויקות ביותר והיעילות ביותר.

בפילוח השוק הראשוני אנו משתמשים במחקר מעמיק ובהנחות עבודה ראשוניות על בסיס המחקר והיכרותנו עם השוק. בבואנו לבצע קבוצת מיקוד בתהליך פילוח השוק אנו למעשה למדים בצורה מעמיקה ויסודית את הסודות של השוק ומקבלים פתח הצצה לעולם הפנימי של השוק.

מנחה קבוצות מיקוד מנוסה הוא הנכס העיקרי שיכול להיות לעסק שלכם בביצוע קבוצת מיקוד למטרות של פילוח שוק שכן הוא יכול לגרום לאנשים להרגיש בנוח מספיק על מנת שידברו מהלב והוא גם יכול לעודד דיונים בריאים אשר ינסו לערער את המשתתפים ויסייעו לנו לקבל נקודות התייחסות חדשות שעל פיהן נוכל למקד את מאמצי השיווק ולהבין גם עד כמה השוק הקיים סגור ונעול בדעותיו או האם הוא פתוח להכיל שינויים וחידושים.

אנחנו במאגר מוחות מתמחים במחקרים וסקרי שביעות רצון על מנת להציע לך את נקודת המבט המכילה והממוקדת ביותר שתסייע לעסק שלך לצמוח ולהכיר לעומק את קהל הלקוחות שלו. באם תרצו שנבצע בעבורכם קבוצות מיקוד או פילוח שוק כל מה שאתם צריכים לעשות זה ליצור עמנו קשר עוד היום ואתם בדרך לצמיחה והבנה עמוקה של היכן המוצר (או השירות) שלכם פוגש את הלקוח וכיצד ניתן לקדם מכירות בצורה אפקטיבית.

התקשרו אלינו עוד היום ל 03-5726000   או שילחו הודעה באמצעות האתר שלנו

Tags: , ,