מהו המושג מדגם או מדגם מייצג?

by מאגר מוחות ניהול אתר
2 years ago
3940 Views

אם יש ביטוי אחד שמייצג את עולם הסקרים בצורה הטובה ביותר הוא לבטח יהיה “מדגם” אין אדם בישראל שלא שמע במהלך חייו את המילה מדגם או את שילוב המילים מדגם מייצג. אבל האם אי פעם עצרתם לחשוב מה באמת המשמעות של מדגם מייצג ומדגם לא מייצג? במאמר הבא אנחנו עומדים לשפוך מעט אור על מאחורי הקלעים של עולם הסקרים על ידי כך שנסביר מהו המושג מדגם.

מה זה בכלל אומר מדגם?

אם נסתכל על ההגדרה המילונית של המילה מדגם ניווכח כי “מדגם הינה קבוצת פריטים המהווה מודל לאוכלוסייה שאליה היא שייכת”. מהגדרה זו אנחנו מבינים כי למעשה המדגם דוגם את האוכלוסייה כדי להסיק מאותה דגימה תשובות לשאלות מסוימות. ובצורה פשוטה יותר – המדגם משמש קבוצה המייצגת את כלל האוכלוסייה. הסיבה העיקרית לשמה אנחנו משתמשים במדגם היא שאם נרצה לבצע סקר בקרב כלל האוכלוסייה, הדבר יהיה כרוך בסיבוכים טכניים ובירוקרטים עצומים. הדגימה של חלק מהאוכלוסייה מאפשרת לנו להבין את הלך הרוח ואם מבצעים את המדגם כהלכה, מקבלים תוצאות המשקפות את כלל החברה.

אז אחרי שהבנו מה זה מדגם באופן כללי, אנחנו יכולים להמשיך ולהבין גם מה זה אומר מדגם מייצג. המדגם המייצג הוא למעשה המספר הקטן ביותר שיביא לנו את התשובות המדויקות ביותר. זאת אומרת שאנחנו כמכון סקרים משתמשים במדגם מייצג כדי לקבל תשובות שישקפו את החברה הישראלית על כל גווניה. כדי לעשות זאת אנחנו צריכים לחשב בזהירות את גודל המדגם המייצג ואת שיטת הדגימה שבה נפעל.

 

מה זה מדגם

מה הן שיטות המדגם הקיימות?

באופן סכמטי אפשר לחלק את קבוצות המדגמים לשתי קבוצות – המדגמים ההסתברותיים והמדגמים הלא הסתברותיים. באומרנו מדגם הסתברותי אנחנו מתכוונים למדגם שבו יש ייצוג לכל קבוצה באוכלוסייה, בחברה הישראלית הכוונה הראשונית היא לחילוניים – חרדים – ערבים. המדגמים הלא הסתברותיים הם כאלו שבהם מנגנוני הפיקוח על גיוון הנשאלים לא קיימים. זה אומר שמדגמים אלו יכולים להיות מוטים ולא להכליל בתוכם קבוצות שלמות באוכלוסייה, אך המחיר של קיומם הוא זול משמעותית ולכן הרבה מכוני סקרים משתמשים במדגמים מסוג זה.

מה זה מדגם לא מייצג?

אחרי שהבנו מה זה אומר מדגם, אנחנו יכולים להבין ביתר קלות מה זה מדגם לא מייצג. אם הבסיס למדגם מייצג עומד על שני יסודות – גודל המדגם וגיוון הנדגמים, אז המדגם הלא מייצג הוא כזה שבו דוגמים ללא אותם חסמים שמטרתם להביא תוצאות מייצגות לכלל האוכלוסייה. מדגם לא מייצג הוא יותר היקש לוגי שגוי, כמו להסיק מסקנות על כלל החברה הישראלית על בסיס צפייה בעונה של “האח הגדול”. ברור לכולם שהמתמודדים בתוך הבית לא מייצגים את כל המדינה ולכן התוצאות שנקבל יהוו מדגם לא מייצג של החברה הישראלית.

בעת ביצוע סקר שוק למשל חשוב מאוד להקפיד על המדגם ולוודא כי הוא מייצג. אם לא נעשה זאת נקבל תוצאות שעלולות להוביל אותנו לקבל החלטות שיווקיות ועסקיות שגויות, כאלו שכאשר יעומתו אל מול המציאות יתגלו כלא נכונות. המצב הזה הוא מצב מסוכן בעבור בעלי עסקים שכן ביצוע סקר שוק אמור להיות הבסיס לתוכניות העסקית ולביסוס פעולות החברה בחדירה לשווקים חדשים.

במאגר מוחות תמצאו צוות של סוקרים מנוסים ואדיבים המנוהל על ידי שועלי סקרים וותיקים כמו פרופסור יצחק כ”ץ. נשמח לעמוד לשרותכם ולבצע בעבורכם סקרים, מחקרי שוק, בדיקות היתכנות ועוד המון שירותים אחרים תוך כדי שמירה על איכות העבודה והקפדה יתרה על אתיקה ומקצועיות.