מתי צריך חוות דעת מומחה לבית משפט? ואיך מאגר מוחות יסייעו לך

by מאגר מוחות ניהול אתר
5 years ago
3831 Views

חוות דעת מומחה לבית משפט הינה כלי מהותי וחשוב בעולם המשפטים, חוות דעת משפטית הינה שם גנרי לכל סוג של חוות דעת מקצועית המוגשת ומוצגת בפני בית המשפט. אין קשר לתחום עיסוקו של המומחה המוזמן להביע את דעתו המבוססת.
חווות דעת משפטיות יכולות להתבצע במספר תחומים נרחב ויכולים להינתן על ידי רואי חשבון, כלכלנים, מהנדסים, רופאים, משפטנים ואפילו בעלי מקצוע כמו שרברבים או קבלנים יכולים להיקרא בפני בית המשפט ולתת חוות דעת מומחה. ככל שהמומחה המגיע לדבר ולהציג את ממצאיו הינו אוטוריטה גבוהה ומוכרת יותר בתחומו כך למשקלו יהיה יותר כובד בהכרעת הדין ובשיקוליהם.

חוות דעת מומחה לבית משפט המתבססת על סקרי דעת קהל

סקרי דעת קהל  משמשים כראיה משפטית בארצות הברית כבר משנות ה-50′ של המאה הקודמת. בארצות הברית משתמשים בסקרי דעת הקהל בעיקר כמקרי תביעה הנוגעים לסימנים מסחריים ולתחרויות בלתי הוגנות בין יצרנים. בקנדה לעומת זאת משתמשים בסקרי דעת קהל גם במקרים של ניצול מיני בהלתי הולם. בארץ שלנו סקרי דעת קהל ככלי משפטי החלו להתפרסם בעקבות פרשת הסיליקון בחלב של תנובה בה הוחלט על פיצוי בסך של כ-55 מיליון שקל בהסתמך על סקרי דעת קהל שביצענו אנו בחברת מאגר מוחות.

חוות דעת מומחה בית משפט

מעבר לשימוש בסקרי דעת קהל בתחום המשפטי של קניין רוחני, סימנים מסחריים, תביעות ייצוגיות ושאר התחומים המוכרים. יש שימוש נרחב הנעשה בסקרי דעת קהל  במקרים של מאבקים ציבוריים (כך למשל קרה במאבק הציבורי כנגד הטסת קופים לניסויים בחו”ל על ידי חברת התעופה אלעל).

היתרונות של חוות דעת משפטית המבוססת סקרים

היותו של סקר דעת הקהל כלי חיצוני ובלתי תלוי המבוצע על ידי שימוש בכלים מדעיים, מדידים, ומתודולוגיה מקצועית, כלי שהוא לא תלוי בעמדות אישיות וסובייקטיביות. הם אבני היסוד שהופכות את השימוש בסקרי דעת קהל לכלי בעל יתרון מובהק בסוגיות בהן יש צורך בחוות דת משפטית. אך חשוב מאוד כי עורכי הסקר יהיו רגישים לא רק לשיטות והאופרציה המדעית, כי אם יהיו מודעים גם לתקדימים משפטיים ולדיני הראיות על מנת שחוות הדעת תחשב בעיני השופט כקבילה.

חשוב מאוד לשים לב כי בבואנו לדבר על שימוש בעד מומחה בקובלנות משפטיות יש דגשים וקריטריונים חוקתיים בהם חייב העד המומחה לעמוד לצד דגשים שאולי הם לא הכרחיים על פי החוק היבש אך הם בהחלט בעלי משקל חשוב שיש לתת עליו את הדעת, הדגשים הלא פורמליים הינם:

  • על העד המומחה להיות מומחה בתחום ספציפי, בעל וותק וניסיון אך גם בעל מעמד ושם.
  • לא כל עד מומחה יעשה את העבודה באותו האופן, חשוב לבדוק את ניסיונו של העד המומחה במתן עדויות בבית המשפט.
  • רצוי וכדאי כי העד המומחה יהיה דמות ייצוגית היודעת להתבטא באופן ראוי ורהוט, גם כאשר הצד השני מנסה לתפוס אותו בלשונו.
  • רצוי כי העד יהיה בעל יכולת סיפורית, לצערנו, לא מספיקות רק העובדות היבשות אלא גם כיצד מעבירים אותן לבית המשפט.

עד מומחה

מאגר מוחות מסייעים במתן חוות דעת מומחה לבית המשפט

במאגר מוחות אנו מנוסים וערוכים לקיים סקרי דעת קהל בעבור מתן חוות דעת מומחה לבית המשפט, באמתחתנו ניסיון מוכח ורב שנים בביצוע של סקרי דעת קהל המשמשים כראיות משפטיות. צוות המחקר שלנו יודע לגשת לכל נושא ברגישות והמקצועיות הנחוצה על מנת שלא להשפיע על הנתונים ולשאול את השאלות המדויקות ביותר על מנת להגיע לאמת הטהורה והבסיסית.

אם נתקלתם בצורך ואתם מחפשים מכון מחקר שישמש כעד מומחה מטעמכם במתן של חוות דעת משפטית אז הגעתם למומחים. צרו עמנו קשר עוד היום ונתחיל לעבוד יחדיו ולהגיע לגרעין האמת.

 

טופס יצירת קשר

Tags: , , ,