האם סקרי בחירות יכולים לספק תוצאות מדויקות?

by מאגר מוחות ניהול אתר
4 months ago
212 Views

אחת מנקודות המבט השגויות שיש לציבור הרחב בנוגע לסקרי בחירות היא שסקרי בחירות מעניקים תמונה מדויקת של תוצאות האמת. המחשבה הזו נכונה עוד יותר כאשר אנו מדברים על מדגם תוצאות האמת, שימו לב שאפילו השם שנבחר לכך על ידי גופי התקשרות מעיד על כך כי מדובר על תוצאות אמת, ולאחר מכן אנו נפעמים בכל פעם מחדש כי קמנו בבוקר המחרת עם תוצאות שונות מאשר המדגם שראינו בלילה. אז הרשו לנו להציג בפניכם את התשובה לשאלה שכולם רוצים לדעת, בעיקר לנוכח הבחירות המתקרבות, האם סקרי דעת קהל משקפים את המציאות או חוזים תוצאות מדויקות.

האם סקרים יכולים בכלל לחזות תוצאות מדויקות והאם זו מטרתם?

סקרי בחירות ותוצאות האמתבשנים האחרונות אנו עדים לתופעות הולכות וגוברות של סקרים שפשוט סוטים מתוצאות האמת. הסיבות לכך הן מגוונות ואף דנו על כך בעבר בהקשר של סקרי הבחירות בארצות הברית ולכן לא נרחיב את הדיבור על היכן טעו הסקרים בבחירות האחרונות. אבל כן חשוב לנו לגעת בנקודה מהותית והיא המתלבטים. החוק הישראלי אוסר על פרסום סקרי בחירות בחמשת הימים שלפני הבחירות עצמן, המטרה מאחורי זה היא לא להשפיע על התוצאות אך ההשפעה שיש לחמשת הימים האלה היא מכרעת. הימים שלפני הבחירות נוטים להיות רווי תזוזה ואין שום דרך בעולם שנוכל לדעת מבעוד מועד מה יצביע אדם אשר הוא בעצמו לא מחליט על כך עד לרגע שהוא נעמד מאחורי הפרגוד. אך מעבר לבעיית המתלבטים ישנו טרנד של מפלגות לעודד את מצביעיהן לשקר בסקרי דעת קהל כדי להוביל לשאננות בצד הנגדי של המתרס.

בבחינה מעמיקה של תוצאות האמת מהבחירות ה-21 לכנסת, ובהשוואה של התוצאות לממוצע הסקרים שפורסמו בערוצי התקשורת המרכזיים אנחנו רואים תמונה של פער ברור. כך למשל מפלגות “הליכוד” ו”כחול לבן” זכו כל אחת ב-35 מנדטים בפועל, אך בסקרים המקדימים לבחירות “כחול לבן” הובילה בפער של שלושה מנדטים ועמדה על 30. לעומת זאת מפלגת “העבודה” כיכבה בסקרים עם עשרה מנדטים, אך בפועל השיגה בקושי שישה. וגם מפלגת “הימין החדש” שהייתה אמורה לספק שישה מנדטים על פי סקרי הבחירות נכשלה בתוצאות האמת ולא נכנסה לכנסת כלל.

על פי הדברים האלה אפשר לחשוב כי סקרי בחירות נכשלים בכל פעם, אך כדי לקרוא בקול דבר זה יש להבין מה היא המטרה האמיתית של סקרי דעת קהל ועל כך נרחיב בחלקו השני של המאמר.

מה המטרה של סקרי בחירות וסקרי דעת קהל?

ביכולתם של סקרים להביא תמונת מצב נאמנה של המציאות כפי שהיא ברגע זה. המטרה של סקרי דעת קהל היא לא לחזות את העתיד או לנבא דברים שעוד לא קרו, המטרה היא בראש ובראשונה לספק אלמנט אמפירי ומדעי שבעזרתו אפשר לקבל מידע נאמן למציאות ברגע שבו הסקר נערך. כדי להגיע לתוצאות איכותיות שיספקו לנו את אותה מידע אמין, עלינו להתחיל קודם כול בניסוח השאלה ולהבין כל משפט וחלק בשאלה עלול להטות את התשובה לכיוון מסוים. לאחר מכן חשוב לנו גם להקפיד כי קהל הנסקרים יהיה הומוגני וייצג נאמנה את תמונת קהל היעד של הסקר, במקרה של סקרי בחירות נרצה להביא תמונה מדויקת ככל האפשר של האוכלוסייה הישראלית המגוונת.

לראייה, כי סקרים יכולים ואכן מספקים תשובות מדויקות ונאמנות למציאות, נביא את השימוש התדיר שעושים כל הפוליטיקאים והחברות הגדולות בעולם בסקרים. הסקרים שאנו מכירים מהטלוויזיה הם מה שנקרא “סקרי תקשורת” הם מנסים להביא תמונה ספציפית ושואלים שאלות כמו “אם הבחירות יהיו היום למי תצביע”, אך השימוש המהותי והאחר שעושים מאחורי הקלעים בסקרים הוא במה שנקרא “סקרי עומק”. אלו סקרים אורכים ומפורטים בהרבה מסקרי דעת הקהל שהתקשורת מציגה וביכולתם לפענח תהליכים מורכבים ולהביא תוצאות מדויקות לשאלות הספציפיות שרוצים לסקור.

אצלנו במאגר מוחות מבצעים את כל סוגי הסקרים ברצינות וביסודיות. כאחד ממכוני המחקר בישראל שמנו לעצמנו כמטרה עליונה להביא דיוק ויושר את תמונת המצב כפי שהיא, בצורה אובייקטיבית ולא משתמעת לשני פנים. אם אתם מחפשים חברת סקרים שתדע לפעול גם בעבורכם ולספק את התשובות המדויקות עד לרמת הסטייה הסטטיסטית, צרו איתנו קשר בהקדם ונעבוד יחדיו עוד היום.