מה זה בדיקת היתכנות עסקית

by מאגר מוחות ניהול אתר
4 months ago
337 Views

נתחיל דווקא מתשובה פשוטה וקצרה, בדיקת היתכנות עסקית (הידועה גם בשם הנוסף – בדיקת כדאיות עסקית) הינה בדיקה מקיפה אשר אמורה לתת תמונה מלאה ורחבה אודות השווי הכלכלי של שוק מסוים ולענות על שאלות כמו: האם שווה להיכנס לשוק הזה, האם המוצר שברשותנו מתאים לשוק ועוד שאלות רבות.

הסיבות לכך שאנו משתמשים בבדיקות היתכנות עסקית הן נרחבות אך בבסיס כולן ישנה ההבנה כי היזם העסקי אשר מתכנן לפעול בשוק מסוים מעוניין להבטיח את הצלחת המוצר או השירותים שלו על ידי כך שיבין לעומק את צרכי השוק ויוכל לבצע את ההתאמות הנדרשות לפני שישיק את המוצר. חלק מאותם כלים אשר עומדים באמתחתנו לביצוע בדיקות היתכנות הוא שימוש במחקרי שוק מבוססי סקרים או באיסוף נתונים ופיענוחו בצורה מבוקרת וקפדנית.

למה צריך בדיקת היתכנות עסקית

ברחבי העולם העסקים הקטנים והבינוניים הם הבסיס הרחב ביותר של המשק, עסקים אלו הם עמוד השדרה של הכלכלה ובכל זאת על פי נתונים מרביתם לא יצליחו לשרוד בעולם האמיתי, לפי נתוני הממשלה בארץ בשנת 2013 נסגרו קרוב לחמישים אלף עסקים קטנים או בינוניים בארץ ישראל. אם נבחן את העסקים אשר קורסים ונסגרים נגלה כי אצל מרביתם ניתן לראות את הבקעים והסיבות לכישלון עוד בשלבי ההקמה הראשוניים של העסק.

מהי בדיקת היתכנות עסקית

 

לצערנו בעלי עסקים רבים בארץ, בעיקר אלו אשר מקימים עסקים לראשונה בחייהם, לא עושים את עבודתם בצורה הטובה ביותר. גם אם הם יש להם רעיון נפלא למוצר או שירות, משהו שהקהל צמא לו ויכול לשנות את כל האופן בו העולם כולו נוהג, גם עסקים אלו צריכים לבצע כמה פעולות לפני שיקפצו למים העמוקים וישיקו את המוצר או השירותים שלהם. לדבר הזה קוראים תוכנית עסקית וכחלק מהרצון לבנות תוכנית עסקית מלאה אשר תכלול את הרכיבים להצלחת העסק יש לבצע בדיקת היתכנות עסקית ולראות את התמונה המלאה.

המסקנות אשר נפיק מבדיקת הכדאיות העסקית הן אולי פשוטות וברורות לכולם, מסקנות כמו האם העסק צפוי להיות רווחי, תוך כמה זמן מיום ההקמה העסק צפוי להיכנס למחזור כלכלי חיובי, האם היסודות והנחות היסוד של החברה איכותיים ויציבים ועוד שאלות רבות אשר הדרכים להשיגן ולקבל את מלוא האפשרויות הן מרובות.

כיצד מבוצעת בדיקת היתכנות כלכלית?

השלב הראשון בביצוע של בדיקת כדאיות עסקית הוא איסוף נתונים נרחב ומדויק בעת ובעונה אחת. הדיוק מתבטא באפיון מלא של קהל היעד והשוק בו המוצר מיועד לפעול, והנרחב מתאפשר בזכות זה שאנו לא מגבילים את עצמנו לתפיסה מחשבתית אחת בבואנו לצלול אל עומק השוק המיועד, אנו משאירים לנו את האפשרות להיות מופתעים מהאנשים עצמם ובהתאם לכך לבצע התאמות לתהליכי המחשבה של השקת המוצר בהתאם לתוצאות בשטח. השלב השני הוא ניתוח הנתונים והסקת המסקנות מתוך אותם נתונים.

הבדיקה לא מוכרחת להתמקד אך ורק בהיבט הכלכלי כי אם ניתן להסיק מאותם הכלים גם מסקנו והיקשים אחרים כמו למשל התכנות אסטרטגית אשר תסיע לנו למצב ולמתג את העסק על ידי הבנת השוק וצרכיו וחידוד המסרים השיווקיים של המוצר.

בדיקת היתכנות כלכלית

 

באם העסק שלכם חדש או באם יש לכם עסק קיים אך אתם מעוניינים לגלות כיצד ניתן לשדרג אותו ולהציע מוצרים או שירותים חדשים (או אולי בכלל אתם רק רוצים להבין את הקהל שלכם טוב יותר) אז נמליץ לכם לפנות לחברה אשר מסוגלת להציע לכם את המידע המדויק ביותר ובכל זאת להציע לכם גם ייעוץ ארגוני או שירותים נוספים שיסייעו לכם לצעוד קדימה אל עתיד כלכלי טוב יותר.

אצלנו במאגר מוחות תמצאו צוות מומחים אשר עומד בראש כמה מהדירקטוריונים המובילים במשק, צוות אשר לו ניסיון מוכח של שנים בצמרת הסקרים ומחקרי השוק בישראל. הצוות הזה מחכה לסייע לכם בבניית התוכנית העסקית וכל מה שאתם צריכים לעשות זה ליצור עמנו קשר עוד היום.
באמצעות הטלפון – 03-5726000 או באמצעות האתר שלנו וטופס יצירת הקשר