סקר שביעות רצון סטודנטים – למה זה חשוב?

by מאגר מוחות ניהול אתר
10 months ago
313 Views

העולם האקדמאי עבר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, במיוחד בכל הקשור להליך ההרשמה לאוניברסיטאות. אם בעבר האוניברסיטאות היו מוסדות נחשקים, שסטודנטים התיישרו על פיהם והתאימו את עצמם לדרישותיהם, היום המצב השתנה. התחברות ההולכת וגוברת בין המוסדות האקדמאיים גורמת לאוניברסיטאות להתמודד עם אתגר חדש – הן כבר לא רק צריכות לבחור את הסטודנטים הטובים ביותר, אלא עליהם להילחם על ליבם של הסטודנטים הפוטנציאליים וכאן נכנסים סקרי שביעות רצון הסטודנטים.

במסגרת המאבק של האוניברסיטאות על הסטודנטים, נוצר הצורך שלהן להבין בצורה טובה יותר את צרכי הסטודנטים. סקר שביעות סטודנטים נעשה כלי משמעותי וחשוב בקרב מנהלי האוניברסיטאות כיוון שבעזרתו הם מקבלים תמונה מלאה של רצונות הסטודנטים, איזה חוויה הם מחפשים לקבל מהמוסד האקדמאי ואיך האוניברסיטה מצליחה או לא מצליחה למלא את הציפיות האלו. סקרים אלו מסייעים לאוניברסיטאות לבצע שינויים והתאמות שימצבו אותן כאוניברסיטאות מובילות ובמאמר זה נבחן לעומק את החשיבות של סקרי שביעות רצון בקרב סטודנטים ונראה כיצד הם משפרים את מוסדות ההשכלה הגבוהה.

מכון המחקר מאגר מוחות הוא אחד ממכוני הסקרים המובילים בישראל. לאורך השנים פעלנו בשיתוף פעולה עם מוסדות ההשכלה הגבוהה המובילים בישראל וביצענו בעבורם סקרי שביעות רצון שהביאו לתוצאות איכותיות. לקבלת פרטים נוספים – צרו איתנו קשר עוד היום.

לפני הכול, מה זה בכלל סקר שביעות רצון?

כשאנחנו שומעים את צירוף המילים, “סקר שביעות רצון”, רבים מאיתנו חושבים ישר על שאלונים ארוכים ומייגעים, על תהליכים מתישים ועל תוצאות שלא בהכרח משקפות את המציאות. אך האמת היא שסקר שביעות רצון הוא כלי חשוב ויעיל שמסייע לנו להבין את הרצונות, הציפיות ואת התחושות של הנסקרים. במקרה הספציפי של מאמר זה – הסטודנטים.

סקרי שביעות רצון הם למעשה כלי מדידה שמאפשרים לנו להבין את הדרך שבה הנסקרים רואים את הנושא שעליו אנחנו שואלים. האם הם מרוצים מהשירותים שניתנים להם? האם הם מרגישים שמתייחסים אליהם? מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב? כל אלו ועוד הן שאלות שסקר שביעות רצון יכול לעזור לנו לקבל את התשובות אליהן וברגע שנדע את התשובות האלו, נוכל לתכנן תוכנית פעולה כדי לשפר את הבעיות ולשפר את שביעות הרצון.

במקרה של סקרי שביעות רצון סטודנטים, אנחנו מייצרים שאלונים שמותאמים ספציפית לצרכי האוניברסיטה אותם, ולאחר מכן אנחנו מבקשים מהסטודנטים להשיב עליהם ובהתאם לניתוח התוצאות האוניברסיטה מקבלת מידע יקר ערך על הדרך שבה הסטודנטים רואים אותה.

ההבחנה בין סקר שביעות רצון לבין מחקרים כמותיים אחרים

כאשר אנחנו מדברים על סקרים ועל מחקרים בתחום האקדמאי, קל מאוד להתבלבל בין המונחים ולא להבין את ההבדלים המהותיים ביניהם. סקר שביעות רצון הוא רק אחד מתוך מגוון רחב של כלים הקיימים בידינו, אך הוא מצטיין בכמה תכונות שהופכות אותו לייחודי.

  1. מטרת המחקר: בעוד מחקרים כמותיים רבים מתמקדים באיסוף נתונים מספריים ובניתוחם, סקר שביעות רצון מתמקד בהבנת התחושות, הרצונות והציפיות של המשיבים. המטרה היא להבין את הנפש האנושית ולא רק את המספרים.
  2. התמקדות בפרט האישי: סקר שביעות רצון מתמקד בפרט האישי ובחוויותיו האישית. השאלונים מותאמים לסטודנטים ומבוססים על הניסיון האישי שלהם במוסד האקדמאי.
  3. גמישות: בניגוד למחקר כמותי, סקר שביעות רצון מאפשר גמישות רבה בבחירת השאלות, התגובות והניתוח. למעשה ישנה אפשרות להתאים את הסקר בצורה ספציפית לצרכי המוסד האקדמאי.

ההבחנה בין סקר שביעות רצון לבין מחקרים כמותיים אחרים

החשיבות של סקרי שביעות רצון סטודנטים

ככל שהתחרות בעולם האקדמאי גוברת, כך גוברת גם חשיבותם של סקרי שביעות רצון הסטודנטים. הבנה מעמיקה של הרצונות ושל התחושות של הסטודנטים הקיימים, ואלו שעתידים להירשם, מסייעת למוסד להשתפר ולקבל החלטות מושכלות המבוססות על נתונים קונקרטיים. בואו ונראה כמה מהנקודות החשובות ביותר שאפשר להרוויח מסקרים אלו:

  • שיפור איכות ההוראה – מעבר למובן מאליו, שהוא ביקורת ספציפית על קורסים ועל מרצים, סקרי שביעות רצון בקרב סטודנטים יחשפו בפנינו אילו נושאים וטכניקות התלמידים מצפים ללמוד ועל ידי כך אנחנו יכולים להתאים את סגנון ההוראה שלנו ולשפר את איכותה.
  • תכנון אדמיניסטרטיבי – הנתונים שמתגלים בסקרי סטודנטים יכולים לסייע לראשי האוניברסיטה לקבל החלטות אסטרטגיות ברמה המוסדית בצורה אפקטיבית יותר. כך למשל אפשר לזהות צרכים אדמיניסטרטיביים שישפרו את חווית הסטודנט ולתכנן קורסים שיתאימו להם בצורה טובה יותר.
  • בניית אמון – סקרים מסוג זה מאפשרים לאוניברסיטה לייצר קשר אישי וישיר עם סטודנטים, וכך לשבור את התדמית המיושנת של מוסד ארכאי ולבנות אמון רב יותר בין הצדדים.

כדי לבצע סקר שביעות רצון סטודנטים בצורה איכותית ואפקטיבית מומלץ לפנות למכון סקרים מקצועי. מכון מקצועי יכול להביא לידי ביצוע סקר שכזה בצורה מדויקת ומקצועית, ולספק לנו תוצאות אמינות שישפיעו באופן ישיר על אופן קבלת ההחלטות במוסד. חשוב לזכור כי לא מדובר על כלי מדידה בלבד, אלא על כלי לשיפור ולהתקדמות. המידע שנאסף מאפשר לראשי האוניברסיטה להתמודד עם אתגרים ולבצע את השינויים הנדרשים בביטחון.

כמכון המחקר והסקרים המוביל בישראל, אנחנו במאגר מוחות מספקים שירותים מקצועיים למגוון רחב של אוניברסיטאות ומכללות ונשמח מאוד לעמוד גם לשרותכם.