לא רק ללקוחות: סקר שביעות רצון גם לעובדים

by מאגר מוחות ניהול אתר
3 years ago
1352 Views

לנהל עסק זה לא דבר פשוט. יש המון גורמים שמנהל טוב צריך להביא בחשבון כדי להוציא את המיטב מהעובדים שלו ולא תמיד אפשר לראות את כל אותם הגורמים. בניגוד למקרים שבהם אנחנו מבצעים סקרי לקוחות ומחקרי שוק, כשאנחנו מנסים להבין את הלך הרוח אצלנו במשרד אנחנו לא תמיד חושבים להשתמש באותם הכלים. סקר שביעות רצון העובדים יכול לשפוך אור על הצדדים הזוהרים פחות של העסק ולסייע רבות בתהליכי ייעול של עסקים וביצירת נאמנות חזקה יותר בין העובד למעביד.

סקרים לא נועדו רק למשאבי אנוש ומחקרי שוק

בעולם משאבי האנוש וניהול הארגונים ישנה מיסקונספציה שבסוף כל שנה חייבים לבצע סקר עמידה ביעדים והערכה לקראת השנה הבאה. מדובר על תהליך שלחלקו יש הצדקה מובנית, אך אם הוא נעשה בצורה הקלאסית שבה נהוג להשתמש בישראל לא מרוויחים את המהות האמיתית של סקרים מסוג זה. הבעיה טמונה בכך שבחינת יעדים מסתכלת רק על הפן הכמותי ולא האיכותני. הצד הכמותי חשוב לשורת הרווח של הארגון ועבור רואה החשבון של החברה, אבל מנהלים נדרשים להבין את הנתונים לעומק. בעזרת סקר שביעות רצון עובדים אפשר להבין את מהות הנתונים ולהתחיל בצעדים שיביאו לשיפור שיתבטא בסופו של דבר גם בתוצאות הכמותיות.

סקרים איכותיים יכולים לספק לכל ארגון תובנות מהותיות שיעזרו להצעידו קדימה. בעזרת ניסוח שאלות מדויקות ופילוח נתונים קפדני אפשר להבין מה הדברים שמציקים לעובדים ומה יעזור להם להרגיש מחויבים יותר למקום העבודה שלהם. ברגע שבידנו התובנות האלו, אפשר ליישם את המסקנות ולהיווכח כי המחקרים צודקים וכי אכן עובדים מרוצים הם עובדים פרודוקטיביים.

אל תשכחו להשיב למשוב

השוני הגדול ביותר בין סקרי שביעות רצון עובדים ללקוחות נעוץ בידיעה ובתכלית. בעוד שכשפונים למכון סקרים כדי לסקור לקוחות, או כדי להבין גדול שוק לקראת השקת מוצר, אנחנו משתמשים בנתונים כדי לשכלל את השיווק שלנו ולייצר מוצר איכותי יותר שיענה על הדרישות האמיתיות של הלקוחות שאמורים לצרוך אותו. לעומת זאת, כשאנחנו סוקרים את העובדים שלנו חשוב לזכור שהם חלק אורגני מהחברה ומטרת השאלון היא לא רק לקבל תובנות לקראת תוכנית ערטילאית אלא שעלינו להראות להם כי ההנהלה אכן יוזמת שינויים בהתאם לתשובותיהם.

עולם העבודה המודרני שונה לחלוטין מזה שהיה לפני עשור שנים בלבד. אם בעבר מנהלים פעלו בשיטה של “אל תשאל אל תצטער”, היום העובדים לא מוכנים לעבוד במקום שלא מתייחס אליהם ולצרכים שלהם. העובד המודרני רוצה לדעת כי המנהל שלו מתפקד כאוזן קשבת ושהחברה עושה את כל המאמצים כדי להבטיח את התנאים הטובים ביותר לעובדיה. אפשר לראות זאת במעבר התכוף של עובדים בין עבודות, ועוד יותר מכך אפשר לראות זאת בדור הצעיר אשר מג’נג’ל בין עבודות ורק מחפש מקום שיהיה לו נעים ונחמד בו.

רעיונות לשאלות בסקר שביעות עובדים

רעיונות לשאלות שאפשר לשאול את העובדים

לא נביא כאן ניסוחים מדויקים של שאלות כי בעבור כל ארגון יש צורך בהתאמה מלאה של השאלות. אבל אנחנו כן רוצים לשתף במקצת מניסיוננו כאחד ממכוני הסקרים המובילים בישראל ולהציע רעיונות לסוגי שאלות שאפשר לשאול את העובדים כדי לקבל תשובות איכותיות שמאפשרות הסקת מסקנות.

  • שנו את הפרספקטיבה
    במקום לשאול את העובד אם הוא מבסוט במקום העבודה ולבקש ממנו לדרג מ-1 עד 5 את מידת שביעות הרצון שלו ממקום העבודה, נסו לחשוב על דרכים לקבל תובנות עמוקות יותר. אנחנו ממליצים לחשוב על שינוי פרספקטיבה ולמשל לשאול את העובד אם הוא ימליץ לבן משפחה שלו לעבוד במקום העבודה.
  • אל תתמקדו בעבודה
    ברור לעובד שאתם רוצים לקבל תשובות לגבי מקום העבודה וזו בדיוק הסיבה שהוא כבר מכין את עצמו לשאלות מסוג זה. כדי שנוכל להפתיע אותו ולאלץ אותו לחשוב ולספק תשובות כנות ואמיתיות, אפשר לשאול דווקא על שעות הפנאי. מובן שנקשר את השאלה למקום העבודה בדרך כלשהי כי פחות רלוונטי לנו מה הוא עושה בשעות הפנאי, אבל אפשר לשאול על האיזון בין העבודה לשעות הפנאי כדי לקבל מושג.
  • הישארו ממוקדים אך אל תגבילו את התשובות
    מצד אחד יש סקרים שמטרתם היא לספק תשובות קצרות ומדויקות ובהם נהוג להשתמש בשאלון אמריקאי עם שאלות סגורות. לעומת זאת שאלות פתוחות יכולות להקשות עלינו לקבל תובנות קונקרטיות ולכן מומלץ לבקש מהעובדים לענות בתשובות קצרות של עד שלושה משפטים.