חוות דעת משפטית יכולה להציל אותך

by מאגר מוחות ניהול אתר
3 years ago
1239 Views

אנחנו לא מאחלים לאיש להזדקק לשירותו של מומחה בבית משפט. בכלל, אנחנו לא מאחלים לאיש להגיע לבית משפט ולהיות מאף צד של המתרס. אך לצערנו ישנם רגעים שאין לנו הרבה ברירה ואנחנו מוצאים את עצמנו מזומנים (או מזמנים) לבית המשפט ובמצבים כאלו יש מצב שתזדקקו לשירות של חוות דעת משפטית כדי לפתור את הפלונטר המשפטי. בדיוק בשביל הרגעים האלו הכנו את המאמר הזה שיציג איך בדיוק מחקר שוק וסקרים מתחברים לכל הנושא של חוות דעת מומחה שבאה להגן עליך.

מה זה באמת חוות דעת משפטית

אם ראיתם סרט או סדרה שעוסקת בעולם המשפט, כנראה נחשפתם לתופעה של עד מומחה. ברוב המקרים הקולנועיים העד המומחה הוא פרופסור לרפואה או מומחה בעל שם עולמי, אך בפועל חוות דעת משפטית יכולה להינתן על ידי כל אדם אשר הוגדר כמומחה בתחומו. מובן שאם אנחנו מדברים על תביעה העוסקת ברשלנות רפואית אז נפנה לקבל חוות דעת משפטית של רופא המתמחה בסוגיה הרפואית הזו, אך מרבית התביעות בבתי המשפט הן לא על רשלנות רפואית. לכן, אם למשל אנחנו רוצים לתבוע קבלן שביצע עבודות ביוב רשלניות שבגינן ביתנו נהרס – כנראה נביא מומחה לעבודות ביוב. מומחה שכזה למשל יכול להיות גם אדם העובד 30 שנה בתחום וניסיונו הרב הופך אותו למומחה בנושא.

כמכון מחקר אנחנו משתמשים בביצוע סקר איכותי ככלי שלנו במתן חוות דעת משפטית. כך למשל נקראנו לבצע סקר דעת קהל בקרב תושבי ישראל בפרשת הסיליקון בחלב של תנובה. על בסיס אותו מחקר שוק שקיימנו השופט בתיק פסק על סכום פיצוי חסר תקדים ואף הזכיר את תוצאות הסקר כאחד משיקוליו במתן הפסיקה.

איך עובדים מחקרי שוק ככלי חוות דעת משפטית

כדי שסקר או מחקר שוק יוכרו ככלי לחוות דעת משפטית עליהם לעמוד בתנאים הקפדניים של ביצוע סקרים. ביצוע סקר מבוסס על כלים מדעיים אמפיריים, כאלו שאפשר למדוד אותם ולקבוע פסיקות על בסיס גיבוש הנתונים, ובשל כך הוא מוכר על ידי שופטים רבים כמה שמוגדר – “ידיד נאמן של בתי המשפט”. על עורך הסקר להציג בפני בית המשפט לא רק את המסקנות של הסקר, אלא גם את המחקר הכמותי שבוצע ואת כל הפרמטרים שהסתייעו בהם להגעה למסקנה.

לאחר שברשות בית המשפט כל הממצאים, מגיע עוד שלב חשוב במתן חוות דעת משפטית והוא העדות עצמה. הצוות של מאגר מוחות מורגל בעמידה בלחצים רבים ובאמתחתנו ניסיון רב במתן עדויות בבית משפט. ביכולתנו להציג את העובדות והמספרים בצורה ברורה ומובנת, כך שכל הדיוט יוכל להבין את המסקנות המתבקשות. החלק של העדות עצמה הרבה פעמים נשכח ובהזמנה של מחקרי שוק לבתי משפט שוכחים כי יכולת ההצגה של התוצאות חשובה לא פחות מהתוצאות עצמן ובדיוק בחלק הזה אנחנו מצליחים להפתיע ולייצר עניין סביב דיון שבעיקרו הוא מתמטי וסטטי.

חוות דעת משפטית שבאה לקראתך

באלו תחומים נהוג להשתמש בסקרים כחוות דעת משפטית

קיימים תחומים רבים בהם נהוג להשתמש בסקרים בבתי משפט, להלן כמה מהתחומים הבולטים ביותר:

  • תביעות ייצוגיות
  • תביעות בנושאים הקשורים לקניין רוחני וסימון מסחרי
  • צביעות צרכנות הבוחנות תפיסה של הצרכן מותגים מסוימים ואת הטעיית הצרכן
  • תביעות נזיקין אשר נדרשת הוכחה על מהות הנזק והיקפו
  • תביעות של לשון הרע ודיבה
  • במחלוקות עסקיות לשם הוכחת נזק או כדאיות
  • כחלק ממאבק ציבורי כדי לעורר תשומת לב ולהצביע על רצון הציבור לשינוי.